Als organisatie die anderen begeleidt bij duurzaamheidsrapportage, is het voor ons vanzelfsprekend om zelf ook te rapporteren. Niet omdat het moet, maar omdat we geloven dat transparantie het fundament is van vertrouwen en echte impact.
Het rapport is opgesteld volgens de VSME, de Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs. We zijn niet rapportageplichtig maar geloven wel sterk in het belang van duurzaamheidsrapportage. De VSME biedt hiervoor een concreet kader, dat ook ruimte laat voor eigen toevoegingen.
De VSME is een Europese rapportagestandaard speciaal ontwikkeld voor het mkb. Het is een toegankelijke standaard voor organisaties die vrijwillig inzicht willen geven in hun milieu-, sociale en bestuursprestaties. Hij biedt structuur zonder de complexiteit van grote rapportagekaders zoals de CSRD. Je kiest zelf voor de basismodule of de uitgebreide module, afhankelijk van de informatiebehoefte van jouw stakeholders. Je rapporteert alleen over de onderwerpen die relevant zijn voor jouw organisatie. Het resultaat: een helder, betrouwbaar duurzaamheidsverslag dat laat zien waar jouw organisatie staat en waar je naartoe wilt.
We hebben de VSME-rapportage opgesteld met de toepassing van zowel de basismodule als de uitgebreide module. Wij voerden vrijwillig een dubbele materialiteitsanalyse (DMA) uit om te bepalen welke duurzaamheidsthema’s het meest relevant zijn voor onze organisatie en stakeholders. Met een DMA breng je in kaart welke duurzaamheidsthema’s invloed hebben op jouw organisatie én op welke thema’s jouw organisatie impact heeft.
Op basis van de DMA identificeerden wij de volgende materiële thema’s: werkgeverschap, milieu, bestuur, gemeenschap en bedrijfsspecifieke onderwerpen. Vervolgens brachten we onze CO₂-uitstoot in kaart, beschreven ons beleid en legden onze ambities voor de toekomst vast, waaronder het behalen van onze B Corp-certificering.
Het proces blijft ook voor ons leerzaam. Over onszelf, over wat we al doen en over wat beter kan. Zo bleek uit gesprekken met medewerkers tijdens het VSME-traject dat er behoefte was aan een pensioenregeling, waarna we dit in 2026 direct hebben opgepakt. Ook heeft het in kaart brengen van onze CO₂-uitstoot ertoe geleid dat we vanaf 2026 op kantoor vegetarisch lunchen en, in aanloop naar net-zero, onze resterende uitstoot compenseren. Dat is precies de waarde van rapportage: niet het rapport zelf, maar de inzichten die richting geven aan concrete verduurzaming en verbetering.
Stakeholders zoals klanten, medewerkers, financiers en partners vragen steeds vaker om inzicht in de duurzaamheidsprestaties van de organisaties waarmee ze samenwerken. Een VSME-rapportage geeft jouw organisatie de taal om dat gesprek te voeren. Het versterkt je positie en vergroot je geloofwaardigheid. Door inzichtelijk te maken waar de grootste impact, risico’s en kansen liggen op het gebied van duurzaamheid, kun je gericht keuzes maken en concrete verbeteringen doorvoeren.
Wacht niet tot het verplicht wordt. Begin nu, leer van het proces en bouw aan een organisatie waar je trots op kunt zijn.
Ontvang ons volledige duurzaamheidsverslag van 2025.